گردآوری اطلاعات اغلب از طریق چهار روش میسر می شود. این چهار روش عبارتند از: مصاحبه، مشاهده، پرسش نامه و اسناد و ارقام. هر یک از این چهار روش کاربرد ها و ویژگی هایی دارند که لازم است اقدام پژوهان پیش از آغاز و اقدام به پژوهش با این روش ها آشنایی کافی را کسب کنند. این که چه روشی یا فنونی در اقدام پژوهی کاربرد دارد بستگی به موضوع و هدف آن پژوهش دارد. همه اطلاعاتی که جمع آوری می شود شواهد لازم برای اثبات یا رد چیزی نیستند. به بیان دیگر داده ها (اطلاعات) مترادف با شواهد نیستند. شواهد داده هایی هستند که بدان وسیله می توانیم درباره ی تغییرات چیزی یا رخدادی داوری کنیم پس برای اثبات یا رد چیزی باید شواهد قابل قبول داشته باشیم. برای اینکه بتوانیم تصویر روشنی از واقعیت ها و رخداد هایی که در محیط کار و یا بستر پژوهشی ما می گذرد، عرضه کنیم و ادعای منطقی داشته باشیم لازم است دردرجه نخست شواهد منطقی در اختیار داشته باشیم. در اقدام پژوهی در دو مرحله نیاز به شواهد داریم، یکی در مرحله ی تشخیص یعنی همین مرحله های که مورد بحث است و دیگری مرحله ارزیابی و قضاوت که پس از ایجاد تغییر و اجرای راه و پیشنهاد جدید به دست می آوریم تا ببینیم آیا تغییری که داده ایم مؤثر بوده است یا نه. پس دو نوع شواهد (1) و شواهد (2) خواهیم داشت. داده های پژوهش نقش بسیار مهمی در جست و جوی حقیقت و یافتن مسأله و راه حل ها دارند . هر چه داده های یک پژوهش مبتنی بر اصول علمی گرد آوری اطلاعات باشد و نیز از ابزار و وسایل ضروری گوناگون استفاده کنیم ادعای ما منطقی تر خواهد بود. برای مثال، وقتی مدعی می شویم که شاگردان کلاس من در درس x ضعیف بودند و من با روش y این وضعیت را برطرف کردم باید نخست با اطلاعات کافی نشان دهیم که واقعا ً شاگردان ما ضعیف بودند ،یعنی معیاری برای ضعیف بودن تدوین کنیم و این معیار باید علمی باشد بعد با داده های کافی ثابت کنیم که وضعیت شان بهبود حاصل کرده است. 

با توجه به اهمیت داده ها و اطلاعات در پژوهش مهارت و توان پژوهشگر تا اندازه ای به میزان توان او در گرد آوری آطلاعات بستگی دارد. شما به عنوان افراد پژوهنده برای کسب اطلاعات می توانید از منابع زیر استفاده کنید. 
ـ همکاران خود، مدیر و دیگر کارکنان مدرسه
 
ـ استادان و افراد متخصص 
ـ کتاب ها، مجلات، مقالات علمی
ـ چکیده های تحقیقات انجام شده پایان نامه ها 
ـ کتاب های تخصصی به ویژه در رشته علوم تربیتی و مدیریت 
- اطلاعات حاصل از مصاحبه ها ،پرسش نامه ها ،مشاهده ها
ـ بازدید از کلاس ها در مدارس دیگر 

ـ استفاده از سایت های اینترنتی و منابع اطلاع رسانی الکترونیک و...


     بطور کلی هدف از گرد آوری اطلاعات و شواهد در مرحله اول می تواند دو هدف باشد: 1) مشخص کردن وضع موجود به کمک داده ها و شواهد. یعنی نشان دادن کاستی ها و دست آوردها، مسایل و مشکلات و چگونگی انجام و پیشرفت کار
 
2) انتخاب یک راه موقت. این راه موقت چنانچه پس از مطالعات و گرد آوری اطلاعات کافی انتخاب شده باشد بسیار ارزشمند است. 

اهمیت مطالعات و پیشینه تحقیق:   


    پژوهش زمانی دارای اهمیت وارزش علمی و کاربردی خواهد بود که بر آمده از مطالعات کافی درباره پیشینه موضوع تحقیق شما باشد. با مطالعه پیشینه موضوع تحقیق از چند و چون کارها آگاه می شویم و از دوباره کاری پرهیز می کنیم. وقتی از اقدامات و اطلاعات جمع آوری شده توسط دیگران آگاه شدید می توانید با نقد و تجزیه و تحلیل منطقی آنها وضعیت خودتان را مشخص کنید همواره از خود بپرسید: آیا اطلاعات به دست آمده منطقی و علمی است؟ اطلاعات به دست آمده دارای چه نکات مثبت و یا منفی است؟ و پرسش های دیگری که می تواند تحقیق شما را هدایت کند.